Bismillahirrahmanirrahim.
Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar) dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.[al-Baqarah:238]
Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir..[an-Nisaa’:101]
Tempoh bermusafir.
Para sahabat melakukan qasar apabila mereka tidak berniat bermukim di suatu tempat. Oleh itu, apabila seseorang itu bermusafir ke suatu tempat dan tidak pasti bilakah dia akan meninggalkannya, dia boleh melakukan qasar selagi dia berada di sana sehingga memutuskan waktu dia akan bermukim. Hal yang sama juga apabila orang itu berpindah dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain dan tidak tetap dalam perjalanannya, dia juga boleh melakukan qasar sepanjang dia bermusafir.
Jarak perjalanan
- Abu Hanifah: 125km.
- Maliki,Syafie dan Hanbali: 2 marhalah (80km @ 95km)
- Zaidiyyah: 4 farskah @ 1 barid (28km)
- Zahiri: Tiada had yang ditetapkan tapi meletakkan 2km sebagai jarak minimum bagi menentukan orang itu bermusafir ataupun tidak.
Bagi menetapkan jarak bermusafir yang membenarkan Muslim itu melakukan qasar, ia perlu kepada dalil yang sahih, sama ada di dalam Quran ataupun kata-kata Nabi Muhammad yang sahih. Cuma di dalam Quran, kebenaran melakukan qasar tidak disebut secara mutlak dan tidak dihadkan dengan jarak-jarak yang ditetapkan.
Oleh yang demikian, kerana tidak ada kata-kata Nabi Muhammad yang kuat bagi menetapkan jarak musafir, tidak haruslah kita bertegas pada mana-mana jarak sebagai jarak minimum bagi melakukan qasar. Terserah pada pandangan mana yang lebih senang bagi mereka yang ingin melakukan qasar.
Apabila ingin mengambil jarak yang terdekat, ia berdasarkan hadith Muslim, jaraknya adalah 3 farskah(16km) dan jarak yang jauh adalah 125km. Walau bagaimanapun, apabila ingin pendapat yang lebih mudah, pendapat golongan Zahiri adalah yang dekat dengan makna Quran secara umum iaitu, ‘tiada had minimum bagi mereka yang ingin melakukan qasar solat, asalkan mereka berada dalam keadaan musafir’.
Walaupun begitu, seseorang yang tidak bermusafir walaupun merentasi jarak yang jauh tidak harus bagi mereka melakukan qasar kerana ia ekslusif hanya bagi mereka yang bermusafir sahaja.
Wallahua’alam